Strona główna
 


 

     

Portal dla kobiet

Strona główna FORUM Konkursy Album Kontakt
Znajdź firmę Dodaj wizytówkę firmy Szukaj lekarza Dodaj gabinet lek. Dam pracę Szukam pracy Reklama


Zdrowie
Wiosenna dieta regenerująca organizm...
...czyli na jakie produkty warto zwrócić szczególną uwagę w codziennej diecie.
Wiosna to jedna z najbardziej oczekiwanych pór roku. Cieplejsze, słoneczne dni, rozkwitające paki, pierwsze kwiaty i odradzająca się po zimie trawa… Niestety wiele osób wpada w czarną rozpacz gdy uświadamia sobie „zniszczenia” po zimie – najczęściej to parę kilogramów za dużo, niechciane fałdki, nowe rozszerzone naczynka krwionośne popularnie nazywane pajączkami, wypadające garściami włosy czy blada, poszarzała, zanieczyszczona cera. Najczęściej towarzyszą im również ogólne osłabienie organizmu i wzmożona podatność na infekcje. Co powoduje taki niekorzystny wpływ na cały organizm? Najkrócej mówiąc niedobory witamin i soli mineralnych.

Jest to swojego rodzaju paradoks, że zimą wybieramy produkty tłuste i kaloryczne, często mięso w różnej postaci…a wiosnę witamy z wyraźnymi objawami anemii. Dzieje się tak, ponieważ do prawidłowej pracy układu krwiotwórczego, pełnego wchłaniania żelaza z pokarmów oraz utrzymania rezerw w postaci ferrytyny nasz organizm potrzebuje nie tylko żelaza i kobalaminy (obecnych w mięsie i produktach mięsnych, rybach i owocach morza oraz jajach) ale także kwasu foliowego. Spożycie tego związku, obecnego w świeżych warzywach liściastych, kiełkach i sałatach oraz roślinach strączkowych jest bardzo niskie zimą co pociąga za sobą niekorzystne efekty zdrowotne. Dodatkowo kwas foliowyi jest bardzo silnie związany z naszym samopoczuciem a jego niedobór zakłóca metabolizm serotoniny co zwiększa ryzyko depresji oraz obniżonego nastroju, na które wiele osób skarży się na przełomie pór roku. Dlatego wiosenna ochota na „coś zielonego” na talerzu jest zarówno instynktowna jak i uzasadniona fizjologicznie. Zalecam tylko ostrożność wobec nowalijek ze względu na bardzo intensywne metody ich uprawy z wykorzystaniem różnego rodzaju środków chemii rolnej – lepiej wybrać (a także samodzielnie wyhodować) różnego rodzaju kiełki.

Wzmożona ochota na słodycze oraz białe pieczywo w zimnych jesiennych i zimowych miesiącach skutkuje niedoborami witamin z grupy B oraz magnezu (dodatkowo dieta bogata w tłuszcz hamuje wchłanianie tego pierwiastka z pożywienia). Skutki tego odczuwają skóra i włosy oraz tkanka łączna ponieważ związki te niezbędne są do ich prawidłowego funkcjonowania i regeneracji. Niedobór magnezu dotyka również tkankę nerwową podnosząc znacznie naszą wrażliwość zarówno na stres psychiczny jak i fizjologiczny, objawiający się jako uogólnione złe samopoczucie. W doświadczeniach na zwierzętach udowodniono, że przewlekłe niedobory tego pierwiastka wywołują stan podobny do depresji oraz podwyższony poziom stresu oksydacyjnego, co może dodatkowo zwiększać ryzyko rozwoju różnego rodzaju zaburzeń nastrojuii. Najlepszym źródłem zarówno witamin z grupy B jak i magnezu są produkty zbożowe z pełnego ziarna, zarówno chleb jak pieczywo chrupkie oraz płatki zbożowe np. owsiane na których w postaci musli opiera się wiele wiosennych diet. Pamiętajmy tylko, że najbardziej wartościowe są te niesłodkie, tylko rozdrobnione i minimalnie przetworzone. Gotowe musli niestety często zawierają znaczną ilość cukru w postaci miodu, syropu glukozowego lub fruktozowego czy melasy stanowiąc przy tym prawdziwą bombę kaloryczną. Godne polecenia jako źródło magnezu oraz innych pierwiastków mineralnych są także rośliny strączkowe, zarówno w postaci sojowego tofu jak i past z fasoli czy cieciorki (humus) a także zupy z soczewicy. Warto również sięgnąć wiosną po tradycyjną przekąskę – nie solone pestki słonecznika czy dyni.

Kolejnym deficytowym składnikiem w okresie zimowym jest beta-karoten oraz witamina C. Wiosną warto sięgnąć po ich najbogatsze źródła czyli suszone morele, marchew (apetyt na świeżą, sprzedawaną w pęczkach jest bardzo często wręcz nieodparty) czy zielone warzywa liściaste jak szpinak, jarmuż, kapustę różnego rodzaju, drobne sałaty, rzeżuchę czy rukolę (rosnącą dziko we Włoszech a do nas docierająca transportem lotniczym). Kiedyś powszechnie jedzono w tym okresie potrawy z młodych liści pokrzyw, komosy oraz szczawiu. Gorąco polecam także niesłusznie dziś zapomniane mrożone owoce jak porzeczki, maliny, truskawki, wiśnie i aronię (sprzedawane często razem jako tak zwana mieszanka kompotowa) bo są bogate w witaminę C, witaminy z grupy B oraz antocyjany i polifenole wzmacniające kruche naczynia krwionośne całego organizmu. Mało kto wie, że właśnie niedoceniana aronia i jej przetwory są znakomitym źródłem resweratrolu , dobroczynnego związku kojarzonego powszechnie z czerwonym winem. Związek ten dodatkowo sprzyja utracie zbędnych kilogramów pobudzając spalanie kwasów tłuszczowych, zmniejszając ich syntezę w adypocytach czy wreszcie hamując różnicowanie się niedojrzałych komórek tkanki tłuszczowej.

Ludowa mądrość zaleca wiosną post ze zwiększonym spożyciem oleju lnianego – podawano go kiedyś z ziemniakami w mundurkach, śledziem czy cebulą szczególnie w okresie adwentu. Olej lniany jest znakomitym źródłem kwasy alfa-linolenowego z rodziny omega-3 o działaniu przeciwzapalnym i przeciwzakrzepowym, pobudzającym procesy regeneracji tkanek, aktywność układu odpornościowego i dobroczynnie wpływającym na kondycję suchej skóry. Olej lniany z pierwszego, wyłącznie mechanicznego tłoczenia należy stosować wyłącznie do potraw spożywanych na zimno oraz przechowywać w lodówce.

Nieodłączną częścią wiosennej diety jest wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu, choćby spacer szybkim krokiem. Już 30 minut codziennego ruchu poprawia nastrój, pobudza metabolizm oraz zwiększa skórną syntezę witaminy D, której zapasy w naszym organizmie wyczerpują się zimą. Taka zwyczajowa, wbrew pozorom niewielka ilość aktywności wystarcza do pokrycia zapotrzebowania na tą witaminę u przeszło 90% badanych. Pamiętajmy by stopniowo i bezpiecznie zwiększać intensywność wysiłku bowiem po zimowym „zasiedzeniu” bo po nagłym, nieprzemyślanym zrywie łatwo o kontuzję.

Podsumowując zamiast po multiwitaminową tabletkę sięgnijmy wiosną do lodówki po kiełki, zaplanujmy hodowlę rzeżuchy na kuchennym oknie, odszukajmy w szafce zapomniane płatki owsiane a zamrażalnik zaopatrzmy w tradycyjne mrożone owoce. Oraz chwytajmy w ruchu pierwsze, nieśmiałe jeszcze promienie słońca w nadchodzące coraz cieplejsze dni…


--------------------------------------------
Opracowała
Mgr inż. Magdalena Mokrogulska
Dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
www.magdalenamokrogulskadietetyk.pl
--- Magdalena Mokrogulska ---


Tagi: , dieta, jedz zdrowo, niedobór minerałów, niedobór witamin, oczyszczająca dieta, oczyszczanie, piramida, prawidłowe odżywianie, wiosenna dieta, wpływ diety, zdrowa, zdrowa dieta, zdrowe odżywianie, zdrowie
Podobne artykuły:
Obsesja zdrowej żywności Pij mleko – schudniesz! Pochwała zup Jak powinna wyglądać skuteczna dieta? L.CASEI nie jest nam potrzebna. Zdrowa i syta owsianka Zielone warzywa zdrowe dla oczu CZY NA PEWNO WIESZ WSZYSTKO O JAJKU ? Właściwa dieta i ruch gwarancją pięknej figury Jesteś tym, co jesz
dodaj komentarz
  06-04-11 03:12
czytaj komentarz >>

POWRÓT DO PARYŻA
Ciekawostki05-11-13
POWRÓT DO PARYŻA Są takie miejsca, do których powracamy kilka razy w ciągu życia. Są takie osoby, do których zbliżamy się ponownie po wielu latach. Czasami po to, żeby na nowo je odkryć, a czasami po to, żeby utwierdzić się w naszych dotychczasowych odczuciach. A czasem po to, żeby odkryć miłość, z której wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy, a której nie da się już dłużej zaprzeczać i samego siebie dalej oszukiwać. Paryż – dotychczas dla mnie zbyt oczywisty i zbyt pełny turystów ... Dokładnie 10 lat temu po kilkudniowym zwiedzaniu w sierpniowych upałach powiedziałam „bez szału”. Teraz postanowiłam dać mu drugą szansę i zakochałam się bez pamięci.
czytaj dalej >>

Najczęściej komentowane artykuły

Popularne tematy forum
Popularne tagi

Album
Galeria - agusia_83
Galeria - plumka6
Galeria - anetka129
Galeria - MARYANA
Galeria - alergena
Galeria - anaid13
Znajdź firmę


Ostatnio dodane firmy
Znajdź lekarza
Związki Pociechy Dom Zdrowie Praca Abecadło emocji Ciekawostki Męski punkt widzenia Historie z życia wzięte Chwila dla rozrywki
Znajdź firmę Dodaj wizytówkę firmy Szukaj lekarza Dodaj gabinet lek. Dam pracę Szukam pracy Reklama Polityka Prywatności
statystyka Matka Polka w katalogu Gwiazdor Strona nominowana w konkursie stron www - UniqueSite