Strona główna
 


 

     

Portal dla kobiet

Strona główna FORUM Konkursy Album Kontakt
Znajdź firmę Dodaj wizytówkę firmy Szukaj lekarza Dodaj gabinet lek. Dam pracę Szukam pracy Reklama


Diety
Dieta przyszłej mamy
Przyszła mama zdecydowanie powinna zmienić dietę oraz tryb życia jeszcze w fazie planowania poczęcia. Dla zdrowia tak oczekiwanego maleństwa nie jest obojętne odżywianie się oraz styl życia jego mamy. Jak zatem mama powinna się odżywiać, żeby zapewnić rozwijającemu się organizmowi wszelkie niezbędne do prawidłowego rozwoju składniki odżywcze?


Najistotniejsze w doborze diety do potrzeb maleństwa jest jej dostosowanie do wieku ciąży. Oznacza to, że każdy jej etap cechuje się koniecznością zapewnienia kształtującemu się organizmowi ściśle określonych składników odżywczych.

Na początku ciąży pożywienie powinno być świeże, naturalne i bez szkodliwych dla zdrowia konserwantów. Konieczne jest stosowanie kwasu foliowego, który stanowi ochronę układu nerwowego dziecka. Należy go stosować jeszcze przed zajściem w ciążę. Zmniejsza to bowiem ryzyko wystąpienia u dziecka ciężkich wad wrodzonych (rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie).

Komponując dietę trzeba zwrócić uwagę na zawartość witamin
(zwłaszcza witaminy A, która może zaszkodzić maleństwu).
Z uzupełnianiem diety witaminami i innymi składnikami mineralnymi w formie tabletek należy się powstrzymać do końca trzeciego miesiąca ciąży.

Druga połowa ciąży jest okresem, w którym wskazane jest wzbogacenie diety matki.

Co powinna jeść mama przy zwiększonym zapotrzebowaniu rozwijającego się dziecka na składniki odżywcze?

Musimy pamiętać, że teraz rosnący maluszek wykazuje największe zapotrzebowanie na białko, które jest podstawowym materiałem budulcowym jego tkanek.


W pożywieniu nie może zabraknąć:

a) mleka i przetworów mlecznych, ryb, jaj, mięsa, orzechów – stanowiących źródło wspomnianego białka, wapnia i żelaza,

b) tłuszczy roślinnych – będących dodatkiem sałatek,

c) pełnoziarnistego pieczywa, brązowego ryżu, makaronu - jako nośnika błonnika, witamin oraz energii,

d) świeżych owoców i warzyw – źródła witamin i błonnika,

e) jogurtu z żywymi kulturami bakterii – wzmacnia odporność i ułatwia proces trawienia.

Ważne!!! Ogromnego znaczenia nabierają teraz witaminy i minerały. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na dostarczenie maleństwu:

a) wapnia – materiał budulcowy kości płodu. Przy niedostatecznej jego ilości dziecko zaspokaja zapotrzebowanie pobierając go z organizmu matki. Osłabia to jej kości i zęby,

b) żelaza – stanowi składnik budulcowy tkanek płodu, a przede wszystkim czerwonych ciałek krwi,

c) witaminy C – wspomagającej proces wchłaniania innych składników odżywczych- zwłaszcza żelaza.



O czym mama powinna pamiętać?

1. Nie jedz za dwoje. Posiłki powinny być mniejsze, ale częstsze i bardziej wartościowe.

2. Zaspokajając zapotrzebowanie żywieniowe noszonego pod sercem maleństwa – nie zapominaj o potrzebach twojego organizmu.

3. Możesz zapobiec męczącym dolegliwościom ciążowym (zawroty w głowie lub nudności) zwiększając spożywaną ilość błonnika.

4. Na zaparcia pomocne będą owoce i warzywa. Natomiast zwiększona ilość pitej wody (koniecznie niegazowanej) wspomoże twój proces przemiany materii.


Kłopoty z karmieniem piersią.

Jakie trudności możesz napotkać przy karmieniu noworodka?

Mając świadomość możliwości pojawienia się określonych trudności – możesz im zapobiec lub w chwili zaistnienia sprawnie zaradzić.

Jeśli jest to twoje pierwsze dziecko, nie czujesz się pewnie w nowej roli i zdarza się coś, co cię niepokoi – nie panikuj.

Młode mamy często mają problem z karmieniem.

  • Nie martw się, jeśli twój maluszek przystawiony po porodzie do piersi nie wykazuje chęci jedzenia. Może tak być, gdyż dziecko przychodzi na świat jeszcze z zapasem pożywienia.

  • Częstą przyczyną trudności w karmieniu są wklęsłe brodawki. I na to jest rada – stymuluj je delikatnym masażem (z chwytaniem i szczypaniem brodawek).

  • Przy otartych i bolących sutkach – karm malucha z użyciem kapturków ochronnych.

  • Jeśli sądzisz, że masz mało pokarmu – przystawiaj dziecko do piersi częściej. Wskazane jest też każdorazowe karmienie z jednej tylko piersi. To zwiększy ilość wytwarzanego mleka, usprawni odruch ssania i zapobiegnie rozleniwieniu maleństwa.

  • Jeśli zdarzy ci się stan zapalny piersi, mimo ogromnego bólu, nie rezygnuj z karmienia. Dzięki temu odblokuje się powstały zastój mleka i unikniesz poważnych, wymagających interwencji lekarskiej, konsekwencji.



    Mówię o tym wszystkim w oparciu o własne doświadczenia. To pozwala mi udzielać Paniom tych, popartych praktyką, porad.

    Cieszcie się wspaniałym darem, jakim jest macierzyństwo, a rozwiązując problemy – kierujcie się intuicją. Ona jest najlepszym doradcą.

    --- Kalina ---


    Tagi: dieta, dieta ciężarnej, dieta karmiącej, dieta przyszłej mamy, dieta w ciąży, karmienie piersią, porady, w ciąży
    Podobne artykuły:
    Dieta antystresowa. Farbowanie włosów w czasie ciąży. DIETA WZMACNIAJĄCA NACZYNKA KRWIONOŚNE Wszystko o karmieniu piersią Dieta a stres i depresja Baby shower – przyjęcie dla przyszłej mamy Pijący maluch Cellulit - wróg (towarzysz) wszystkich kobiet? CZY WIESZ WSZYSTKO O... PLAMACH? Żyj i daj żyć innym – dieta wegetariańska.
    dodaj komentarz
    POWRÓT DO PARYŻA
    Ciekawostki05-11-13
    POWRÓT DO PARYŻA Są takie miejsca, do których powracamy kilka razy w ciągu życia. Są takie osoby, do których zbliżamy się ponownie po wielu latach. Czasami po to, żeby na nowo je odkryć, a czasami po to, żeby utwierdzić się w naszych dotychczasowych odczuciach. A czasem po to, żeby odkryć miłość, z której wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy, a której nie da się już dłużej zaprzeczać i samego siebie dalej oszukiwać. Paryż – dotychczas dla mnie zbyt oczywisty i zbyt pełny turystów ... Dokładnie 10 lat temu po kilkudniowym zwiedzaniu w sierpniowych upałach powiedziałam „bez szału”. Teraz postanowiłam dać mu drugą szansę i zakochałam się bez pamięci.
    czytaj dalej >>

    Najczęściej komentowane artykuły

    Popularne tematy forum
    Popularne tagi

    Album
    Galeria - Katarzyna Piwecka
    Galeria - agusia_83
    Galeria - Misia1234
    Galeria - MARYANA
    Galeria - Katarzyna Piwecka
    Galeria - crysaliska
    Znajdź firmę


    Ostatnio dodane firmy
    Znajdź lekarza
    Związki Pociechy Dom Zdrowie Praca Abecadło emocji Ciekawostki Męski punkt widzenia Historie z życia wzięte Chwila dla rozrywki
    Znajdź firmę Dodaj wizytówkę firmy Szukaj lekarza Dodaj gabinet lek. Dam pracę Szukam pracy Reklama Polityka Prywatności
    statystyka Matka Polka w katalogu Gwiazdor Strona nominowana w konkursie stron www - UniqueSite